A CSMP egyik alapprogramja a diákönkormányzat átszervezése, reformálása. Ezt, már létező paragrafusok felhasználásával, megreformálásával, és átírásával tenné.
Iskolánk Házirendjében (2021-es kiadás) a következőkkel van a diákönkormányzat fennhatalmazva (Most csak egy rövidített listát írtunk össze):
- A diákkörök létrehozására javaslatot tehet az iskola igazgatójának az adott tanévet megelőző tanév végéig (…) a diákönkormányzat,
- A tanulók érdekvédelmét a diákönkormányzat látja el.
- Fegyelmi eljárás Kezdeményezheti: (…) a diákönkormányzat
- A fegyelmi bizottság tagja (…) a diákönkormányzat elnöke
- A diákönkormányzat keretében minden tanuló részt vehet javaslataival osztálya és az iskola életének tervezésében, az osztálya és az iskolai közösség irányításában.
- Az intézménynek rendszeresen gondoskodnia kell az egészséges életmód életkori sajátosságoknak megfelelő – népszerűsítéséről a tanulók körében. E feladat teljesítésében a nevelőtestület a diákönkormányzattal együttműködik az ehhez szükséges tárgyi és személyi feltételek biztosításában.
- Az internátus napirendjéhez igazodva az internátus vezetője állapítja meg, meghallgatva a diákönkormányzat véleményét is.
- Az átlagosnál és az elvárhatónál jobb teljesítményt nyújtó tanulók jutalmazásban részesülnek. A jutalmazás formáit és fokozatait a diákönkormányzat véleményének meghallgatásával a nevelőtestület állapítja meg.
- A Házirend tervezetét az iskolai Diákönkormányzat megvitatja, véleményezi, és erről tájékoztatja az iskola igazgatóját. (…) A Házirend elfogadása előtt az iskola igazgatója beszerzi a Diákönkormányzat egyetértését, (…) Az érvényben levő Házirend módosítását – bármely nevelő, szülő vagy tanuló javaslatára, ha azzal egyetért: (...), a Diákönkormányzat,
Most (2024) ezekkel a jogokkal rendelkezik a diákönkormányzat. De mikor láttuk ezeket a jogokat gyakorolni? Mikor láttunk volna tervezetet a diákönkormányzattól, amiben például az internátus napirendjét szerette volna megváltoztatni? Mikor láttuk, hogy diákkört szorgalmaztatott volna a vezetőség felé? Mikor láttuk utoljára, hogy egy tanulónak az érdekeit védte volna a vezetőséggel szemben? Itt töltött éveimben, még soha. Ezt az elmúlt évek diákönkormányzatai elkényelmesedéseinek írnánk fel. Mint, ahogyan kifejtettük a „CSM Gondolat” c. írásunkban, az elmúlt évek kevésbé favorizált, a diákközösség körében sikert nem arató programok, így az iskolai közösség széthúzódásához vezető folyamat orvosolása elmaradt, így ezekért nem a diákokat, a vezetőséget, vagy a tanárokat okoljuk, hanem a diákönkormányzatokat okoljuk. Iskolánkban az már elfogadott álláspont, hogy az iskolai foglalkozások, programok (Mikulás kupa, Nyuszi kupa stb.) nem nyerik el a diákok tetszését. Sajnos ezek a programok nem tudják kiszínesíteni az iskolai minden. Minden osztályból érkeztek hangok, amik szerették volna átszervezni, reformálni vagy szélsőséges esetekben még el is törölni ezeket a programokat, mert céljuk helyett (egy erősebb iskolai közösség kovácsolása), csak az ellentétjét tudták elérni.
De, ha ennyi helyről érkeztek a hangok, akkor miért nem tett semmit a diákönkormányzat? Pedig a Házirend szerint (5,5.1) nemcsak, hogy felkerülhetett volna a napirendre, hanem javasolhatta volna a vezetőségnek megváltoztatásra. Megint felmerülhet a kérdés, hogy miért nem? Azért, mert a diákönkormányzat mai (2023/24-es tanév) felépítése nem szolgálja ki a diákságot az őt megillető jogokkal. Ezeket a konklúziókat levonva érkezett pártunk arra a konklúzióra, hogy itt az ideje átszervezni a diákönkormányzat rendszerét, hogy minden diák javaslatát meghallja a diákönkormányzat.
Diákönkormányzati reformelképzelés
Pártunk filozófiája szerint az osztályoknak tanácsokat kellene alkotnia. Ezek a tanácsok javaslatokat hoznak, vitáznak róluk és szavazással döntenek róluk. Mint ahogy az eddigi formájában is történik, választanának kettő jelöltek, aki képviselné az osztályuk érdekeit a diákönkormányzatban, és vezetné a tanácsot. Ebből a tanácsból a javaslatok (az osztály minimum 60%-ának részvételével) megszavazásával, és a két elnök együttes jóváhagyásával kerül jogos a diákönkormányzat napirendre tételének megfontolására.
Ezután, a diákönkormányzat ülésén az osztályelnök beterjesztené az ülés többi tagjának, és az osztályelnökök konzultálnának az osztálytanácsukkal a javaslatról. A gyűlésen az osztályelnökök és a diákvezető módosítja, megvitatja a javaslatot. A következő gyűlésig az osztálytanácsnak meg kell szavaznia, hogy mit fog a gyűlésen szavazni az osztályelnök. Ha a diákönkormányzat gyűlésén megszavazzák az osztályelnökök és a diákvezető/diákelnök is elfogadja, a javaslat átkerül a vezetőséghez. Ha a vezetőség visszadobja, akkor az előbb leírt folyamat újrakezdődig. Ha a vezetőség elfogadja, akkor beteljesül a javaslat. Azonban, a mi rendszerünk szerint, a vezetőség vétójoggal rendelkezik bármely javaslat ellen, amit az iskola rendjének felborulását, vagy megháborítását okozhatja.
Továbbá, szorgalmazzuk az osztályokon átívelő frakciók kialakulását, akik, mint mi, a saját összgyűléseiken szerveznék a mozgalmaikat, pártjaikat. Reméljük a következő választásokon több jelölt, több megoldással, több alternatívát fog tudni kigondolni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése